Kobiety stworzone są do tego, aby odnosić sukcesy. Zrzuć płaszczyk „grzecznej dziewczynki” i pokaż na co Cię stać. Poniżej 101 wskazówek, jak zrobić karierę.
Kobiety potrafią słuchać, współpracować, świetnie zarządzają czasem, są odpowiedzialne, zorganizowane i zorientowane na drugiego człowieka. Niestety popełniają masę błędów, które blokują ich karierę.
Zrzuć płaszczyk „grzecznej dziewczynki” i odkryj w sobie kobietę dojrzałą, pewną siebie i swoich możliwości.
101 wskazówek, jak zrobić karierę
(na podstawie książki Lois P. Frankel „Grzeczne dziewczynki nie awansują”, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005 r.)
1. Wejdź do gry. Biznes to gra, więc stań do współzawodnictwa.
2. Wychodź poza sferę komfortu. Nie przekraczaj ustalonych granic, ale nie bój się do nich zbliżać.
3. Nie pracuj dużo, pracuj mądrze. Każdego dnia poświęć 5% czasu na budowanie relacji.
4. Nie pracuj za innych.
5. Rób przerwy w pracy. Nie bój się odpoczywać.
6. Wyrób w sobie nawyk zastanawiania się jakimi motywami kierują się otaczający Cię ludzie.
7. Jeśli masz budżet – wykorzystaj go.
8. Naucz się skutecznych negocjacji i walcz o swoje.
9. Nie unikaj biurowej polityki. Wprowadź zasadę wzajemnej wymiany przysług, „coś za coś”.
10. W pracy nie wygłaszaj poglądów.
11. Dystansuj się od idiotów. Jeśli idiota jest Twoim szefem, zmień pracę.
12. Jak najczęściej zabieraj głos.
13. Korzystaj ze zbudowanych relacji. Szukając kontaktu, informacji, pracy…
14. Podejmuj samodzielne decyzje.
15. Działaj niezależnie. Nie szukaj ciągłej aprobaty.
16. Staraj się być równocześnie lubiana i szanowana.
17. Słuchaj, co ludzie mają do powiedzenia.
18. Zadawaj pytania.
19. Nie naśladuj mężczyzn. Bądź sobą.
20. Nie obwiniaj się kiedy coś nie wyjdzie. Skup się na obiektywnym opisie sytuacji.
21. Nie ujawniaj zbyt wielu informacji osobistych.
22. Nie bój się, że kogoś obrazisz. Nie wycofuj się zbyt łatwo z obrony własnego stanowiska.
23. Naucz się rozmawiać o pieniądzach.
24. Nie flirtuj ze współpracownikami.
25. Nie ulegaj tyranom.
26. Zadbaj o profesjonalny wygląd biura.
27. Unikaj karmienia kogokolwiek w pracy.
28. Praktykuj zdecydowany uścisk dłoni.
29. Bądź niezależna finansowo.
30. Pomagaj, ale nie daj się wykorzystać.
31. Nie staraj się być cudotwórczynią. Wyznaczaj realistyczne zadania.
32. Dziel się odpowiedzialnością. Deleguj zadania.
33. Myśl strategicznie.
34. Nie traktuj szefa jak ojca.
35. Poszerzaj swoje możliwości.
36. Nie zaniżaj wartości przysług, które świadczysz innym.
37. Nie opuszczaj zebrań.
38. Nie przekładaj pracy nad życie osobiste. Szanuj prawo do prywatności.
39. Nie pozwól innym marnować Twojego czasu.
40. Nigdy nie rezygnuj z celów zawodowych.
41. Buduj sieć relacji.
42. Nie rezygnuj z przywilejów.
43. Skup się na poszukiwaniu rozwiązań problemów, a nie na samych problemach.
44. Odpuść perfekcjonizm. Dąż do 80-procentowej doskonałości. Różnica pomiędzy 80- a 100-procentową perfekcją jest niezauważalna dla większości ludzi.
45. Zdefiniuj własną markę. Określ wartości, charakter i zdolności, z którymi się utożsamiasz.
46. Nie pomniejszaj swojej pracy i pozycji.
47. Zawsze używaj pełnego imienia i nazwiska.
48. Bezustannie w subtelny sposób prezentuj swoje osiągnięcia.
49. Przyjmuj prestiżowe zadania.
50. Kiedy ktoś Cię chwali, spójrz mu prosto w oczy i powiedz: „Dziękuję”.
51. Jeśli przez 3-4 lata nic się nie zmienia na Twoim stanowisku, nie rozwijasz się – szukaj nowego zajęcia.
52. Głośno mów o swoich pomysłach.
53. Staraj się pracować w środowisku, gdzie jest porównywalna liczba kobiet i mężczyzn.
54. Nie ignoruj informacji zwrotnych.
55. Wyjdź z cienia. Świadomie prezentuj swoją markę.
56. Wyrażaj opinie w formie stwierdzeń, a nie pytań.
57. Mów krótko i na temat..
58. Skróć swoje wyjaśnienia o 50- 75-procent.
59. Informuj otoczenie o swoich zamierzeniach. Nie pytaj o pozwolenie.
60. Nie przepraszaj bez powodu.
61. Opisuj swoje osiągnięcia w sposób obiektywny. Nie umniejszaj ich znaczenia.
62. Prezentuj opinie używając jasnych i konkretnych wyrażeń.
63. Udzielaj bezpośrednich odpowiedzi na zadane pytania.
64. Ćwicz mówienie w umiarkowanym tempie.
65. Używaj języka branżowego.
66. Zlikwiduj „wypełniacze” (eee…, yyy…, aaa…, rozumiesz…, no wiesz…) w swoich wypowiedziach.
67. Bądź przekonana do tego, co mówisz.
68. Krytykuj konstruktywnie.
69. Mów głośno, swoje wypowiedzi wspomagaj gestykulacją.
70. Nie podnoś tonacji głosu. Niski głos wzbudza większą uwagę i szacunek.
71. Nie przeciągaj rozmów telefonicznych. Na poczcie głosowej zostawiaj krótkie informacje.
72. Przed udzieleniem odpowiedzi – policz do trzech.
73. Świadomie wybieraj sytuacje, w których się uśmiechasz.
74. Gdy prowadzisz prezentację, wykorzystaj całą dostępną przestrzeń.
75. Wykonuj gesty zgodne z przekazywanym komunikatem.
76. Postaraj się osiągnąć równowagę pomiędzy nadmiernym i niedostatecznym ożywieniem.
77. Nie przechylaj głowy przy przekazywaniu poważnej wiadomości.
78. Zadbaj o makijaż. Zbyt skromny lub nazbyt wyzywający może być szkodliwy dla Twojej kariery.
79. Nie żałuj pieniędzy na dobrego fryzjera.
80. Ubieraj się nieco lepiej, niż większość osób w otoczeniu.
81. Siadaj jak kobieta, a nie jak dziewczynka.
82. Nigdy nie czesz włosów i nie nakładaj szminki przy innych.
83. Podczas zebrań pochyl się lekko do przodu, połóż przedramiona na stole i spleć dłonie.
84. Nie noś okularów na łańcuszku.
85. Nie nadużywaj dodatków.
86. Utrzymuj kontakt wzrokowy.
87. Odłącz taśmę z komunikatami z dzieciństwa.
88. Zanim założysz, że ktoś wie więcej niż Ty, zadaj kilka pytań, aby ocenić jego znajomość tematu.
89. Nie daj się wrabiać w notowanie, parzenie kawy i robienie kopii.
90. Nie toleruj niewłaściwego zachowania.
91. Upominaj się „o swoje”. Osoby, które proszą o więcej, dostają więcej.
92. Nie przyjmuj stanowisk bez perspektyw na rozwój.
93. Nie przekładaj potrzeb innych nad swoje.
94. Nie zaprzeczaj własnej sile.
95. Nie pozwól robić z siebie kozła ofiarnego.
96. Zawsze, gdy nie zgadzasz się z czyjąś opinią, zaproponuj alternatywne rozwiązanie.
97. Zanim zabierzesz się za naprawianie cudzych błędów, wynegocjuj rozwiązanie, w którym obie strony wygrywają.
98. Jeśli nie możesz zabrać głosu jako jedna z pierwszych, upewnij się, że nie będziesz zabierać go ostatnia.
99. Bądź rozważna w zgłaszaniu skarg dotyczących dyskryminacji ze względu na płeć.
100. Nie toleruj molestowania seksualnego.
101. Nie zastępuj gniewu łzami.
Comments (0)